انواع سنگ شکن ماسه ساز

انواع سنگ شکن ماسه ساز

انواع سنگ شکن ماسه ساز

یکی از تجهیزات پرکاربرد در معادن، انواع سنگ شکن معدن هستند که بدون آن‌ها امکان بهره برداری از مواد معدنی وجود ندارد. سنگ شکن‌ها عمدتا برای عملیات خرد کردن در خطوط فرآوری مواد معدنی استفاده شده و با ظرفیت و انواع مختلفی تولید می‌شود. سنگ شکن‌ها بسته به محل قرارگیری خود در سه دسته کلی جای می‌گیرند سنگ شکن‌های اولیه، سنگ شکن‌های ثانویه و سنگ شکن‌های ثالثیه.

سنگ شکن‌های اولیه مواد بزرگ استخراج شده از معادن مانند توده‌های سنگ را به اندازه‌های کوچک‌تر کاهش می‌دهند. سنگ شکن اولیه، اولین مرحله در فرآیند خردایش است که بسته به مواد و نیاز محصول نهایی، گاهی اوقات می‌تواند شامل مراحل خردایش ثانویه و ثالثیه باشد. سنگ‌های خروجی از سنگ شکن اولیه ( عمدتا سنگ شکن فکی) برای کوچک‌تر شدن به مرحله دوم خط خردایش می‌رسد که در این مرحله از سنگ شکن‌هایی نظیر سنگ شکن کوبیت و مخروطی کمک می‌گیرند.

در کارخانجات تولید شن و ماسه پس از سنگ شکن‌های ثانویه، نیاز به قطعات سنگ شکن دیگری است تا اندازه ذرات را به 0 الی 6 میلی‌متر برساند. این کار توسط سنگ شکن‌های ثالثیه صورت می‌گیرد که به آن‌ها ماسه ساز می‌گویند. مواد خروجی از سنگ شکن‌ کوبیت به عنوان ماده اولیه وارد ماسه ساز شده و سنگی یکدست و ریز را تحویل می‌دهد. استفاده از ماسه سازها سبب می‌شود که ماده خروجی از خط تولید دارای شکلی کوچک و یک اندازه باشد تا بتوان از آن در مصالح ساختمانی یا تولید متریال آسفالت استفاده کرد.

انواع سنگ شکن ماسه ساز

انواع سنگ شکن‌های ماسه ساز

همانطور که اشاره شد ماسه ساز نوعی دستگاه سنگ شکن است که در کارخانه شن و ماسه و کارخانجات خردایش مواد معدنی استفاده می‌شود. دستگاه ماسه معمولا نسبت به سنگ شکن‌های معمولی مصرف انرژی بیشتری داشته و می‌تواند انواع سنگ، ماسه سنگ و سنگریزه را با ماسه ساختمانی در اندازه‌های مختلف بسازد. انواع سنگ شکن های ماسه ساز عبارتند از:

  • ماسه ساز خرگوشی: یکی از پرکاربردترین انواع ماسه ساز، ماسه ساز خرگوشی است که عملیات خردایش آن با چرخش شفت اصلی انجام می‌گیرد. روی روتور ماسه ساز خرگوشی چکش‌هایی نصب شده که به عملیات خردایش سنگ‌های معدنی سرعت می‌بخشند. ظرفیت تولید ماسه ساز خرگوشی به نسبت مدل‌های دیگر کمی کمتر بوده ولی توانایی زیادی در پودر کردن مواد ورودی دارد. در هر ساعت می‌توان بین 20 الی 25 تن سنگ را با کمک ماسه ساز خرگوشی به ابعاد کوچکتر تبدیل کرد. یکی از نکات مثبت در مورد این دستگاه وجود سه درب در قسمت‌های مختلف آن است تا عملیات تعویض قطعات به راحتی انجام گیرد. از آنجایی که سنگ شکن‌ها در برخورد دائم با سنگ‌ها هستند، این ویژگی باعث راحتی استفاده از دستگاه خواهد شد زیرا برای دسترسی به قطعات، نیازی به باز کردن بخش‌های از بدنه نخواهد بود.
  • ماسه ساز راک اند راک: پراستفاده‌ترین نوع سنگ شکن ماسه ساز، ماسه ساز راک اند راک است که در آن عملیات خردایش مواد معدنی با کمک خود سنگ‌ها صورت می‌گیرد. پس از روشن کردن دستگاه، سنگ‌ها با سرعت بالایی شروع به گردش کرده و در این گردش دائما به سنگ‌های دیگر برخورد می‌کنند. برخورد دائم سنگ‌ها به یکدیگر سبب می‌شود که اندازه آن‌ها کوچکتر شده و این عملیات تا رسیدن به اندازه 6 میلی‌متر و کمتر ادامه خواهد داشت. برای سرعت بخشیدن به عملیات خردایش در ماسه ساز راک اند راک چند چکش در بدنه داخلی آن مشاهده خواهید کرد. با این ماسه ساز در هر ساعت می‌توان بین 25 تا 30 تن سنگ را به ماسه تبدیل کرد.
  • ماسه ساز پاکتی: سومین نوع ماسه ساز، ماسه ساز پاکتی است که با کمک روتور و دو سندان عملیات خردایش سنگ‌های معدنی را انجام می‌دهد. سنگ‌ها پس از ورود به ماسه ساز پاکتی، با روتور پوشیده از چکش آن برخورد کرده و به اندازه کوچک تبدیل می‌شوند. در مرحله بعد این سنگ‌ها به سمت سندان‌ها پرتاب شده و در داخل سندان به دلیل برخورد با چکش و بغل بندها اندازه کوچکتر پیدا می‌کنند. فاصله بین روتور و سندان در این مدل را کوچکتر در نظر گرفته‌اند تا سنگ با شدت بیشتری به سمت سندان پرتاب شده و همین امر سبب بالا رفتن سرعت خردایش سنگ‌ها می‌گردد.

برای انتخاب ماسه ساز و قطعات ماسه ساز مناسب باید ظرفیت مورد نیاز خط تولید خود را در نظر بگیرید. مصرف انرژی ماسه سازها بسته به سایر سنگ شکن‌ها بیشتر بوده اما محصولی کاملا یکدست به شما تحویل می‌دهد. چنانچه برای خرید ماسه ساز نیاز به مشاوره داشتید، می‌توانید با کارشناسان ما در دلتا کراشر تماس حاصل فرمایید.

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *