ماسه شور چگونه کار می کند؟

ماسه شور چگونه کار می کند؟

ماسه شور چگونه کار می کند؟

در سال‌های اخیر با کاهش شن و ماسه طبیعی، بازار شن و ماسه مصنوعی پتانسیل زیادی از خود نشان داده و تقاضای عظیم بازار ساخت و ساز باعث توسعه سریع بازار شن و ماسه مصنوعی شده است. شن و ماسه مصنوعی که به آن شن و ماسه خرد شده نیز گفته می‌شود، از خرد کردن سنگ‌ها یا سنگدانه‌های بزرگتر به ذرات کوچک ساخته می‌شود.

شن و ماسه مصنوعی چیست؟

ماسه طبیعی به طور مستقیم از رودخانه استخراج می‌شود، بنابراین با سنگریزه‌های کوچک و ماسه‌های ریز مخلوط همراه است. این سنگریزه‌های کوچک برای مدت طولانی توسط رودخانه شسته شده و لبه‌ها و گوشه‌های گردتر دارند، در حالی که ماسه مصنوعی تولید شده توسط تجهیزات شن و ماسه تیزتر بوده و سختی آن‌ها بیشتر از ماسه رودخانه است. ماسه مصنوعی نوعی ماده شنی است که توسط تجهیزات ماسه سازی مانند سنگ شکن کوبیت در کارخانه تولید می‌شود. در مقایسه با ماسه طبیعی، ماسه مصنوعی دارای ویژگی‌هایی نظیر لبه‌های تیز و یکدستی بیشتر است.

فرایند تولید شن و ماسه مصنوعی

در فرآیند تولید مصنوعی شن و ماسه (کارخانه شن و ماسه)، مواد خام به دستگاه سنگ شکن فکی وارد می‌شوند. سپس مواد خرد شده توسط سنگ شکن فکی به سنگ شکن ضربه‌ای و ماسه ساز برای خرد کردن ثانویه (سنگ شکن ریز) منتقل می‌شوند. نوار نقاله مواد خرد شده را برای جداسازی به دستگاه‌های دیگر منتقل می‌سازد. مواد تولید شده توسط این ماسه ساز به سمت ماسه شور فرستاده می‌شود تا گرد و غبار موجود در آن جدا شده و ناخالصی‌ها دفع شوند.

در فرآیند تولید ماسه مصنوعی عمدتاً سه مرحله خردایش، شستشو و غربالگری وجود دارد. دستگاه‌های سنگ شکن مرحله خرد کردن ممکن است از سنگ شکن فکی، سنگ شکن ضربه‌ای، سنگ شکن مخروطی، سنگ شکن چکشی و ماسه ساز تشکیل شوند. دستگاه‌ ماسه شور مرحله دیگری از تولید شن و ماسه مصنوعی را تشکیل می‌دهند که بسته به عملکرد دارای انواع مختلفی هستند. سپس آخرین مرحله، استفاده از دستگاه غربالگری شن و ماسه برای جداسازی شن و ماسه است که نتیجه نهایی این سه مرحله تولید یک شن و ماسه با کیفیت است.

دستگاه ماسه شور چیست و چگونه کار می کند؟

همانطور که از نام دستگاه ماسه شور پیداست، برای شست و شوی شن و ماسه از آن کمک می‌گیرند. این دستگاه پس از سرند اول نصب شده و توانایی بالایی در دفع انواع ناخالصی‌ها دارد. پس از اینکه سنگ‌ها به اندازه کوچکی تبدیل شدند، به همراه آب وارد دستگاه ماسه شور شده و گل و لای موجود در آن‌ها جدا می‌شود. این کار باعث بالا رفتن کیفیت شن و ماسه تولیدی خواهد شد.

معمولا هر ماسه شور می‌تواند ساعتی 60 تن سنگ را شست و شو دهد اما این ظرفیت می‌تواند از یک دستگاه به دستگاه دیگر متفاوت باشد. ماسه شورها بسته به عملکرد در دو نوع مختلف تقسیم بندی می‌شوند:

  • ماسه شور حلزونی: ماسه شور حلزونی یکی از تجهیزات پرکاربرد در کارخانه تولید شن و ماسه است که در فرآیند شست و شوی آن، مواد به همراه آب زیاد وارد حوضچه می‌شوند؛ سپس حلزونی شروع به حرکت کرده و مواد را به سمت دریچه خروجی می‌فرستند. آب هم توسط یک خروجی جدا از دستگاه خارج می‌شود. ماسه شور حلزونی به دو دسته ماسه شور تک حلزونی و ماسه شور دو حلزونی تقسیم می‌شود. برای موادی که گل و لای زیادی داشته و باید شدیدتر شست و شو شوند، از نوع دو حلزونی استفاده می‌کنند.
  • ماسه شور پاکتی: از دستگاه ماسه شور دورانی برای شست و شوی ماسه‌های بادی استفاده می‌کنند. این دستگاه دارای دو ورودی بوده و سه خروجی آب نیز بر روی آن طراحی شده است. با توجه به این موضوع در ماسه شور حلزونی آب کمتری نسبت به ماسه شور دورانی مصرف می‌شود. این دستگاه برای خطوط تولید با ظرفیت بالا مورد استفاده قرار گرفته و در ساعت می‌توان 80 تن شن و ماسه را با آن شست و شو داد. ارتفاع بالای حوضچه سبب شده کیفیت شن و ماسه خروجی از این دستگاه نسبت به مدل‌های دیگر بالاتر باشد.

اگر برای انتخاب و خرید انواع قطعات سنگ شکن، ماسه شور و دستگاه‌های خطوط تولید کارخانجات، نیاز به صحبت با مشاوران حرفه‌ای در این زمینه دارید، می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید تا راهنمایی‌های لازم توسط تیم متخصص و با تجربه دلتا سنگ شکن در اختیار شما قرار گیرد.

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *